עמוד הבית
אודותינו
פורטל השתלמויות
לוח אירועים
יצירת קשר


אודות המרכז
פיתוח מקצועי מרכז דע-גן
עלון דע-גן
גיליון 10
כנס ארצי
כנס תשע"ז
SpaceIL - תחלום, תעז, תצליח - השמים הם רק ההתחלה!
לוח שנה דיגיטלי
חבק עץ
על המיזם
פעילויות חבק עץ
פעילויות של גננות
גלריה חינוכית-פדגוגית
מיזם "יער קהילתי"
גננות משתתפות במיזם
פורום חבק עץ
מיזם "שומרים על העצים"
"שומרים על העצים" - מיזמים חינוכיים להגנה על העצים
חינוך סביבתי וקיימות
מתווה לתכנון תכנית לימודים לחינוך סביבתי וקיימות
דוגמאות מיטביות מהשטח
גינה בגן
מבוא לגינה בגן
גינה לחודש אוגוסט-אלול
גינה לחודש ספטמבר- אלול
גינה לחודש אוקטובר- תשרי חשון
גינה לחודש נובמבר- דצמבר חשון כסלו
גינה לחודש ינואר טבת-שבט
גינה ל- ט``ו בשבט- פברואר 2012
גינה לחודש מרץ- אדר- ניסן
גינה לחודש אפריל- מאי- אייר
גינה לחודש יוני- סיון- תמוז
מתמטיקה בגן
13 הוא לא רק מספר
פעילויות עד 2007
פעילויות עם משולשים
מושג המספר ולבני די-ג'י
מתמטיקה, משחק ותנועה
טכנולוגיה בגן
טכנולוגיה והנדסה בחיי היום יום בגן הילדים
שילוב תקשוב בגן
שילוב תקשוב בגן
התנסויות קטנות ומטריפות
שילוב משחק בלמידה בגן
קידום אורח חיים בריא ומקיים
מאמרים ומחקרים
עלונים מקוונים
עלונים תשע"ה
רימון
רימון- תשס"ח
רימון- תשס"ט
רימון-תש"ע
רימון - תשע"א
יש לי שאלה!
מה השאלה ?
צמחים
בעלי חיים
כדור הארץ
הירח והכוכבים
טכנולוגיה
יש לי רעיון!
ארכיון "דף הבית"
טרקטור בא אל החצר
חמניה וחמה
קשת בענן
פריחת האפרסק
סרטביש ודרווין
הסתוונית, והקולכיצין
איך יודעים שבא אביב?
פריחת הרימונים
מי צומח מהר יותר ?
פרפר זנב הסנונית
מכינים גינה בגן
שבלול השדה
מגדל תפוחי אדמה בגן
נתבוננן בעצים- עץ זית
מגוון המינים בסביבת הגן
לקראת יום העצמאות
גינה בגן- לוטוס
מזרע לזרע
קטיף הרימונים
הזורעים בדמעה
גשם גשם בוא!
מזרע לזרע- גידול חיטה בגן
מיזם חבק עץ יצא לדרך
זה הזמן לצנוניות בגן
ט``ו בשבט- אוכלים פירות טריים!
מבצע עמוד ענן
דף הבית חנוכה 2012
דף הבית חורף 2013
דף הבית פורים 2013
דף הבית אביב ופסח 2013
דף הבית יום העצמאות 2013
דף הבית שבועות 2013
לקראת כנס דע-גן ה-6, יולי 2013
סיכום כנס דע-גן ה-6, יולי 2013
דף הבית חגי תשרי
דף הבית - חורף, דצמבר 2013
בשורות טובות ממרכז דע-גן, ינואר 2014
פורים 2014
יום המדע הלאומי 26.3.14
גלריות
בעקבות הכנס התשיעי של מרכז דע-גן
רשימת פורומים
כניסת מנהלים
הרשמה לאתר
צור קשר
מזכירות מרכז דע-גן
כתובת מרכז דע-גן
צור קשר


טפסים וקישורים שימושיים
אוניברסיטת בר-אילן
לחץ כאן לקישור
האגף לחינוך קדם יסודי משרד החינוך
לחץ כאן לקישור
גן-net אתר לפיתוח מקצועי של הגננות בישראל
לחץ כאן לקישור
כל הקישורים


כל הדפים

יש לי שאלה!

צמחים

בלוטים ספלולים ואלונים


צמחים: אלון, בלוטים וספלולים

 

 

 

 

שאלות: מדוע הספלול אינו מכסה את כל הבלוט ?

 

אני גננת בגן ששמו גן "אלון". הסברנו ש"אלון" זה שם של עץ פירותיו בלוטים בתוך הספלולים, הבאנו לגן בלוטים וספלולים ונשאלה שאלה:
"מדוע הספלול איננו מכסה את כל הבלוט?"
נשמח לקבל את תשובתכם.

 

 

תשובות:

 

שלום אילנה,
השאלה שהילדים שאלו מאד מעניינת.לפני שאענה, הייתי רוצה כמה פרטים נוספים:
* באיזה אזור של הארץ נמצא גן "אלון"?
* האם הבלוטים שהגיעו לגן, נפלו מהעץ או נקטפו מהעץ?
* מה היה מצב הבלוטים מחוברים לספלול או נפרדים מהספלול? (אפשר למיין יחד עם הילדים)
הפרטים האלו חשובים, כדי לנסות ולהבין יחד עם הילדים למה הספלול אינו מכסה את כל הבלוט?
ועכשיו לתשובה,

איך עונים על שאלה כזו?
ראשית כדאי לחפש ולקרוא חומר על האלון ועל פריו.
אפשר למצוא הסבר וגם תמונות המסבירות את מבנה הבלוט, בקישורים המצורפים בהמשך.
אני ממליצה לשאול את הילדים: בשביל מה העץ "צריך" את הבלוט בכלל, לדעתם?
-הבלוט הוא הזרע, וממנו התפתח עץ אלון.
כדי להדגים את התשובה אפשר לבצע בגן את הפעילות הבאה: מכיוון שהבלוט הוא זרע, אפשר לנסות להנביט אותו.
נשאל גם: בשביל מה הבלוט "צריך" ספלול?
- הספלול מגן על העובר הנמצא בתחתית הבלוט בצד הצמוד לספלול.
כדי להדגים את התשובה אפשר לבצע בגן את הפעילות הבאה: אם יש בלוטים, אפשר לחלק בלוט לחצי לאורכו, ולראות את העובר בתחתית.
ועוד פרטים על הבלוט והספלול, בדרך אל התשובה האפשרית.
• החלק של הבלוט שנמצא בתוך הספלול מכיל את העובר, ממנו יצא אחר כך השורשון והעלים הראשונים ויצמח עץ אלון. לכן כדי שיתפתח עץ, העובר חייב להיות מוגן. בנוסף יש לעובר הגנה נוספת: הקצה התחתון של הבלוט, שם נמצא העובר, מכיל חומר מריר שמונע מבעלי חיים לאכול אותו.
• החלק של הבלוט שאינו מוגן ע"י הספלול מכיל חומרי מזון טובים מאד לבעלי חיים, ולכן מבוקש ע"י בעלי חיים רבים כמו עורבנים דורבנים ואחרים, שנוגסים בו אוספים אותו למקומות מחבוא (ולפעמים שוכחים לחזור אל המחבוא) ובכך מרחיקים אותו מצמח האם ומאפשרים לו לנבוט. לבלוטים שנפלו מתחת לעץ אלון יש סיכוי קטן מאד להצליח לנבוט מתחת לעץ, להשיג מים לקבל מספיק אור וגם לצמוח.
• הספלול מכוסה בזיזים דוקרים, לכן לו היה הספלול מכסה את כל הבלוט, בעלי חיים היו מתקשים לתפוס אותו ולאכול את הבלוט. כך גם סיכויי הבלוט להתרחק מהעץ שממנו נשר היו קטנים מאוד.
• בניסויים נמצא שכדי להנביט בלוטים, יש יתרון לפציעה של הבלוט בחלקו העליון (זה שלא בתוך הספלול). מה שקורה בדרך כלל כאשר בעלי חיים נוגסים ממנו.
לסיכום:
נראה ש-חצי כיסוי עדיף על כיסוי שלם משום שבחצי כיסוי העובר מוגן ויכול לנבוט, והחצי החשוף מפתה בעלי חיים לטעום ולהפיץ.
מכאן שיש יתרון לחצי כיסוי!

והכי חשוב, עכשיו בדיוק (ספטמבר אוקטובר
) זו עונת ההנבטה של בלוטים.
אם נשארו לכם בלוטים בגן אפשר לנסות להנביט אותם בגן, ולהגיע לשתילי עץ אלון, שישתלו בגן "אלון"!
ואפשר גם לעשות ניסויים בפציעה של הבלוטים:
• לוקחים מספר בלוטים, מחלקים לשתי קבוצות.
• קבוצה אחת של בלוטים, משפשפים את הקצה העליון באמצעות מרצפת מחוספסת (או משהו דומה), וקבוצה שנייה של בלוטים לא משפשפים.
• זורעים את הזרעים בתערובת כבול, רצוי בתוך סלסילות שקופות של פירות (לזכור לנקב בתחתית לניקוז מים).
• מניחים באור על יד החלון או בחצר במקום מוגן, משקים ומחכים...
• בודקים האם יש הבדלים בנביטה- בין המשופשים לשלמים. השפשוף מדמה את הכרסום ע"י בעלי חיים.
• ניתן גם לחלק את הבלוטים ליותר קבוצות. קבוצה אחת של בלוטים – תשאר שלמה. קבוצות אחרות של בלוטים יעברו או שפשוף, או חתך קטן בראש הבלוט, או כיתום של ראש הבלוט וכדומה. אז אפשר יהיה לבדוק אילו בלוטים נבטו הכי מהר ובמספר נביטות הכי גדול בכל קבוצה.

נשמח לקבל ממך דיווח כתוב ומצולם, מה מכל ההצעות התקיים בגן (צילומים ללא ילדים או עם ילדים המצולמים מאחור)
בהצלחה רבה,
שנה טובה ופורייה,
דגנית
מרכז דע- גן

קישורים ומקורות:


עץ האלון מתוך ויקפדיה

אלון התבור מתוך האתר צמח השדה

 

פעילות עם בלוטי אלון מיון והנבטה, מכון ויצמן 

מידע על בלוטים ספלולים ואלונים באתר של הגן הבוטני

 

צמחיית ישראל ברשת, האוניברסיטה העברית

 


למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share

"הפרויקט מבוצע עפ"י מכרז 09/07.13 עבור המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך. 
כל הזכויות שמורות למשרד החינוך" .

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר